Sopot- Som balsam för själen

Efter en lång sjukperiod på grund av hjärntrötthet är jag äntligen redo för rehabilitering. Tack vare Stena Line  fick jag den bästa starten någonsin... 

En härlig resa och upplevelse i landet på andra sidan Östersjön.

Tillsammans med Jenny
Fnulan, Maria, Sandra, Christel, 
och Sojka njöt jag av en härlig 
kryssning till Polen. 

Ylva och Alexandra från Stena Line visade oss några av deras favoriter. Både på den härliga kurorten Sopot med strandhäng, spa, lyxiga hotell och god mat i världsklass, dessutom bra shopping på ett gigantiskt köpcentrum i hamnstaden Gdynia. 

Själva resan med färjan blev en härlig upplevelse med god mat, bra shopping, mysigt spa, glada skratt och givetvis svängde vi våra lurviga på dansgolvet...precis som det ska vara.

När man åker på en 36-timmarskryss med Stena Line (http://www.stenaline.se/till-polen/kryssning) så har man mellan tio och tolv timmar att spendera iland. Det finns mycket att välja mellan, så för att det inte ska bli stressigt är det bra att planera in lite i förväg. För stressa vill man ju inte göra när man har semester. Då ska man bara njuta.

Vi åt en superb trerättersmiddag ombord på Stena Spirit. Kolla in länken nedan.(http://www.stenaline.se/vara-fartyg/stena-spirit/mat-dryck

Jag valde hummersoppa som förrätt, sedan majskyckling med dragon och sparris och avslutade med färska jordgubbar med grädde och vaniljglass. Jättegott!



Efter en god natts sömn och frukost gick vi iland och åkte vidare med buss till kurorten Sopot. 


Väl i Sopot började vi på Mera Spa med att njuta ett härligt spabad. 

Hit kommer jag definitivt att åka igen, både med vänner och med familjen. Som balsam för både kropp och själ. Ett underbart ställe som jag kommer att berätta mera om. 
(http://www.meraspahotel.pl/en). 

Fräscha och utvilade efter Mera Spa så åkte vi med cykeltaxi utmed strandpromenaden. Jisses vad roligt det var! Ett perfekt sätt att se mycket på kort tid. Dessutom kan man stanna till vid väl valda ställen.

Vi stannade till vid stranden för att ta lite bilder och vi åkte förbi den berömda piren innan vi stannade vid den coola strandbaren Zatoka Sztuki. Tyvärr hann vi inte stanna för bad och champagne så hit måste jag också åka igen. Såklart!



 Vi tog en promenad tillbaka längs strandpromenaden till hotel Sheraton för att äta lunch på restaurang InAzia. 

www.inazia.pl/en/

Den fantastiska mat vi blev serverade på InAzia är värd sitt eget inlägg då det var en av de bästa jag någonsin ätit.  


Efter lunchen flanerade vi en stund i Sopot för att sedan ta taxi till norra Polens största shoppinggalleria Riviera. Jisses vilket ställe! Här kan man spendera flera dagar men vi hann shoppa en hel del på de tre timmar vi var där.

(http://www.centrumriviera.pl/en/).

Efter shoppingen var det dags att hoppa in i bussen igen för att ta oss tillbaka till Stena Spirit...för mera god mat, shopping och spa!

Vilken fantastisk resa! Det här jag vill jag göra om och om igen. Jag är förälskad i landet där på andra sidan Östersjön...

Vill du följa med?



Kommentarer :

#1: Helen

Det där ser helt klart hur trevligt ut som helst och jag behöver också lite balsam för min själ.
Så JA jag hänger med om du vill ha sällskap :)

Kram

skriven
#2: Popprinsessan

Jag hänger gärna med en gång till! Fast jag vill gärna stanna till på vägen och hälsa på er nya familjemedlem först :-)
Kram

skriven

Kommentera inlägget här :