Underbart gott!

Choklad & hasselnöts biscotti


[chocolatehazelnutbiscotti.jpg]

125 g hackad mörk choklad
2,5 dl farinsocker (väl packat)
4 dl mjöl
3/4 dl kakao
1 msk instant espresso pulver
1 tsk bikarbonat
1/4 tsk salt
3 ägg
1 1/2 tsk vaniljextrakt
2,5 dl rostade hasselnötter

Gör så här:

1. Börja med att rosta nötterna. Lägg dem på en plåt. Ställ in i 175 graders varm ugn i 15 min. Lägg nötterna i en handduk o låt nötterna "ånga" i fem minuter. Rubba handduken fram o tillbaka så att det mesta av skalet går av. Låt dem svalna och hacka sedan grovt.

2. Sänk ugnstemperaturen till 150 grader. Kör den hackade chokladen och farinsockret i en matberedare tills det blir finkornigt. Ställ åt sidan.

3. Blanda ihop mjölet, kakao, espresso pulver, bikarbonat och salt i en skål. Ställ åt sidan.

4. I en annan skål, vispa samman ägg och vaniljextrakt i ungefär 30 sekunder.

5. Vispa ner choklad/sockerblandningen och mjölblandningen i låg hastighet till en deg. Häll i nötterna när du kommit halvvägs.

6. Dela degen i två delar på ett mjölat bakbord. Forma varje halva till en 30 cm lång rulle. Lägg på bakpappersklädd plåt. Platta till jämna former.

7. Grädda i ungefär 35-40 minuter. Ta ut ur ugnen och låt dem svalna i 10 min.

8. Skär 2 cm tjocka skivor diagonalt. Lägg dem tillbaka på plåten med den skurna sidan upp. Grädda i ytterligare 15 min. Vänd på dem och grädda ungefär 15 min. till.

9. Låt dem kallna på bakgaller.

Underbara!!!

Kommentarer :

#1: MammaRussin

Hallå..



japp vi var på sicilien 2007 i Cefalu (stavas?).. världens finast plats.. men åh har du din syster på sicilien? måste kännas jobbigt att ha henne så långt borta men vad underbart att bo där.. jag vill tillbaka dit och kommer att fara dit igen så snart vi sparat ihop pengar igen.. det kostar ju en del att fara alla 5.. nu måste jag försöka att komma i säng!! ;) KRAM

skriven
#2: Micaela

Javisst e vi avundsjuka.. vill också åka!

Coolt att få se lite utav sydamerika liksom!

Jag har bara varit i nordamerika..



Men snart vinner vi högsta drömvinsten på Lotto ;-) då drar vi ¨på en låååång resa!





Ja vi kunde inte sitta helt i mörkret.. å lite robinson skadar väl inte.. hehe







KRam

skriven
#3: Karin

Albin hälsar och tackar med en stor kram tillbaka till Arvid :)



Han stormtrivs verkligen med sin kusin :)

Ha det bra, kramar från oss!

skriven
#4: attis

Ja men visst stämmer det bra hahahaha. Vilket rackarns smarrigt recept. Det måste jag prova. Ha det så gott.

Kramisar

attis

skriven
#5: ina-bina

Tja, hade jag haft ett hjärta av guld hade jag tagit med mig den lilla in :/ Men kanske får den det bra någon annanstans...



Skickar smycket imorgon då! :)

skriven
#6: Leonora - The Magic Memories

Godmorgon :)

allt väl?

skriven
#7: Mikaela - hockeyfru & nagelteknolog

hehe ja dom är jag supernöjd över! :)

skriven
#8: mia

Godmorgon =)



va kul att du tittade in, sånt gillar jag =)

Jättefin blogg du har ;)



Allt bra med dig idag? Hittar du på för nåt?

Kram

skriven
#9: annica

heheh ja sätt mannen i arbete, det e kul att förnya hemmet så här lagom till våren.



mmm det där lät ju gott!!

skriven
#10: [ lilla fru werner ]

Mmmmmm älskar cantuccini (eller biscotti som många säger...). Javisst vore det kul att ses på riktigt nån dag!!

skriven
#11: Louise i Gbg

Dessa måste jag prova! Jag har bara gjort saffransbiscotti med mandel innan. Brukar göra det till jul.

skriven
#12: Mamma Melissa

Åh, det där lät mummigt!:.)) Och inte alltför avancerat heller... inte värre än att man kan läsa sig till vad man skall göra;.))



Tack för din fina kommentar också:.))

skriven
#13: Annette

Go morron vännen!

Ja du jag har nog inte skrattat så mycket på länge.. Tårarna rann och det var inte långt ifrån att kissa ner sig haha synd man missa när Rosing var med för det skulle visst varit en höjdare.. hihi måste kolla kanal5.se idag om dom har gamla programmen liggandes där..



Ha en underbar dag!

Kram

skriven
#14: Olessia

mm smarrigt

skriven
#15: Sara

Mums vad gott :)



Tack så mkt! Hoppas med jag inet blir sjuk.. Kram!

skriven
#16: Carolina

Så gott det låter!

Vill tipsa om att jag har en ny tävling i min blogg nu :) Ha en underbar dag!

skriven
#17: Angelica E

Hej, tack för titten hos mig! Vilka underbara små busbarn du har! Måste tyvärr hoppa över receptet, ligger i hårdträning för sommaren ,D Men det låter smarrigt!



Hoppas att du får en mysig måndag, här regnar det, men det är lika mysigt för det ;D



Kramar



Angelica

skriven

Kommentera inlägget här :